Οι εξουσίες του ΠτΔ περιγράφονται στο Σύνταγμα στα άρθρα 26
και 35-50, (http://el.wikisource.org/wiki/Σύνταγμα_της_Ελλάδας). Το Σύνταγμα αναφέρει επίσης ότι ο ΠτΔ αντλεί τις εξουσίες του από την Βουλή και δεν μπορεί να νομοθετήσει χωρίς την συγκατάβαση του αρμόδιου υπουργού ο οποίος είναι και ο μόνος πολιτικά υπεύθυνος (άρθρο 35). Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζουν και οι παρακάτω (αποσπασματικές) διατάξεις:
Ως προς τις εξουσίες του ΠτΔ:
ότι μπορεί αυτοβούλως να αναπέμψει πίσω στην Βουλή ήδη ψηφισμένα νομοσχέδια ή προτάσεις νόμων εξηγώντας και τους λόγους της αναπομπής, αλλά και να αναστείλει ή να διακόψει τις εργασίες της κοινοβουλευτικής συνόδου (άρθρο 42),
ότι έχει το δικαίωμα, ύστερα από πρόταση του Υπουργού Δικαιοσύνης και γνώμη συμβουλίου που συγκροτείται κατά πλειοψηφία από δικαστές, να χαρίζει, μετατρέπει ή μετριάζει τις ποινές που επιβάλλουν τα δικαστήρια, καθώς και να αίρει τις κάθε είδους νόμιμες συνέπειες ποινών που έχουν επιβληθεί και εκτιθεί (άρθρο 47-1).
Ως προς την παράβαση καθηκόντων-παραπομπή του ΠτΔ (άρθρο 49):
ότι ο ΠτΔ ‘δεν ευθύνεται οπωσδήποτε για πράξεις που έχει ενεργήσει κατά την άσκηση των καθηκόντων του, παρά μόνο για έσχατη προδοσία ή παραβίαση, με πρόθεση, του Συντάγματος’….
…η πρόταση για κατηγορία και παραπομπή του Προέδρου της Δημοκρατίας σε δίκη γίνεται αποδεκτή με απόφαση που λαμβάνεται με πλειοψηφία των 2/3 του συνόλου των μελών της Βουλής, οπότε γίνεται η παραπομπή του κατά το (αμαρτωλό) άρθρο 86.
Ωστόσο, επειδή η γνώμη-προτάσεις και οι εμφανίσεις-συναντήσεις του εκάστοτε ΠτΔ, είναι ευρείας προβολής στο εσωτερικό όσο και διεθνώς, αυτός ασκεί έτσι ιδιαίτερη, απεριόριστη, πολυδιάστατη πολιτική επιρροή εντός και εκτός της χώρας. Παραθέτω λοιπόν κάποιες σκέψεις για το ποιος θα ήταν ‘ταιριαστός και κατάλληλος’ ΠτΔ στην παρούσα κατάσταση:
1. Πρέπει να είναι σχετικά νέος και δραστήριος, με ευρύτερες γνώσεις και άποψη
Το ιδιαίτερα φορτωμένο του πρόγραμμα, όπως αυτό παρουσιάζεται στην ιστοσελίδα της προεδρίας (http://www.presidency.gr/?page_id=3520), επιβεβαιώνει ότι είναι προτιμότερος ένας σχετικά νεότερος υποψήφιος, που θα ανταποκριθεί ενεργά (όχι ως γλάστρα), στα συνεχή, αλλεπάλληλα ταξίδια, παρουσίες, ομιλίες, κλπ.
Επειδή λοιπόν, έστω και εθιμοτυπικά, συνομιλεί με διαφορετικές ομάδες του λαού αλλά και πρόσωπα σε θέσεις εξουσίας, χειριζόμενος έτσι πολύ διαφορετικά θέματα, πρέπει να έχει ευρύτατες γνώσεις και να είναι γλωσσομαθής, ώστε να μας αντιπροσωπεύει επάξια σε κάθε περίσταση.
2. Ο νέος ΠτΔ δεν μπορεί να είναι κάποιος που ψήφισε αυταρχικά, χωρίς κιχ, όλα τα μνημόνια ή που εμπλέκεται έμμεσα ή άμεσα σε ‘σκάνδαλα-αδιαφάνειες’
Σίγουρα δεν θέλουμε για ΠτΔ οιονδήποτε ψήφιζε αμετανόητα (και αδιάβαστα, όπως άλλωστε όλοι τους), τα μνημόνια, καταστρέφοντας-χρεώνοντας μας ασκόπως, ή που δια της σιωπής του συναίνεσε να χαριστούν δεκάδες Δις σε ΜΙΖΕΝΣ κλπ. εταιρίες, ή που δεν άγγιξε τις offshore και τις λίστες, ή που επί χρόνια δεν πολέμησε τους νταβατζήδες, ή που δεν μερίμνησε για να τιμωρηθούν τα σκάνδαλα του ΧΑΑ, ή που δεν μπόρεσε να ξεμπερδέψει ούτε καν το κόστος των Ολυμπιακών Αγώνων, ή που φοβήθηκε τις απειλές, ή που απέφευγε, ή, ή…Αρκετά πια με τους ιδιοτελείς, ανίκανους και αποτυχημένους…
Οπωσδήποτε και κατηγορηματικά λοιπόν ο ΠτΔ δεν θα πρέπει να εμπλέκεται στα καταστροφικά μνημόνια-νεοφιλελεύθερες πολιτικές, να συγκάλυψε σκόπιμα ή από αμέλεια, σκάνδαλα όπως ΜΙΖΕΝΣ, λίστες, offshore κλπ, ή να υπήρξε ‘κολλητός’ ή προϊστάμενος πλιατσικολόγων ή όσων ήταν μέτοχοι σε αυτά.
Αποτελεί όχι μόνο σοβαρότατο λόγο εξαίρεσης, αλλά και, επικίνδυνο, ανήθικο, αντιπαραγωγικό, απόλυτο διοικητικό ατόπημα, πλήρως ασύμβατο-παράλογο με υψηλή θέση εξουσίας-προβολής, να εκλεγεί άτομο που οφείλει να συναινέσει στην ‘γοργή, ομαλή και απρόσκοπτη πορεία των εξεταστικών του ξεμαγαρίσματος και της καταδίκης’, του οποίου όμως, τέως ή νυν, στενοί πολιτικοί συνεργάτες-φίλοι του να είναι γνωστά λαμόγια, ή που πρόκειται να διωχτούν ποινικά στο αμέσως επόμενο διάστημα.
3. Πρέπει να ‘εκπέμπει’ το λαϊκό αίσθημα-σκέψεις της πλειοψηφίας στην χώρα και η πορεία του να αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση για κάθε πολίτη
Θεωρώ ότι ο ΠτΔ πρέπει να εμπνέει τον λαό μας και να αντικατοπτρίζει, στις πράξεις τα λόγια και τις προτιμήσεις του, το τρέχον λαϊκό κοινωνικό-πολιτικό αίσθημα, όπως έχει διαμορφωθεί στις πρόσφατες εκλογές.
Η ασύμβατη επιλογή λοιπόν ενός προσώπου με ‘αμφισβητούμενο από το λαό παρελθόν ή πράξεις’, όχι μόνο ποσώς θα βοηθούσε, αλλά αντιθέτως θα δημιουργούσε απογοήτευση, αντιφάσεις και ερωτηματικά, υπονομεύοντας την κοινωνική και πολιτική συνοχή, διχάζοντας έντονα το κοινό λαϊκό αίσθημα που γύρισε πια την πλάτη σε αντιλαϊκές, ανίκανες, ή νεοφιλελεύθερες-συντηρητικές πολιτικές.
4. Να είναι διεθνώς καταξιωμένος-αναγνωρισμένος, εκτός κομματικού σωλήνα
Θεωρώ ότι μόνο ένα καταξιωμένο, άσπιλο άτομο, εκτός κομματικού σωλήνα (όχι, δεν εννοώ πολιτικά ουδέτερο), μπορεί να αντιπροσωπεύσει την χώρα με διαύγεια στην κατανόηση και λύση των προβλημάτων, έχοντας την ευρύτερη δυνατή αποδοχή από όλους γενικά στην Βουλή, διατηρώντας την εθνική συνοχή, που είναι και το κύριο ζητούμενο.
Θεωρώ επίσης πλέον αναγκαίο, πλέον συμβατό στην τρέχουσα θητεία, ένα κοινωνικά μορφωμένο άτομο, κατά το δυνατόν διεθνούς κύρους σε τομείς κοινωνικής πρόνοιας, δηλαδή ακριβώς αυτό που χρειαζόμαστε τώρα για να ανακουφιστεί ο τόπος.
5. Να μειωθούν δραστικά οι υπερφίαλες προκλητικότατες αποδοχές του ΠτΔ
Καθώς τα έξοδα του ΠτΔ είναι απολύτως πληρωμένα, θεωρώ ότι μια επιπλέον συνολική αποζημίωση το πολύ έως 50 χιλιάδες ευρώ ετησίως(κάτω του ήμισυ των σημερινών του αποδοχών), μαζί με όλα τα πρόσθετα επιδόματα κλπ., κρίνεται υπέρ-αρκετή για να εκτελεί τα καθήκοντα του χωρίς οικονομικό πρόβλημα.
Είναι απαράδεκτη πρόκληση να πληρώνεται ο ΠτΔ σαν ρόκ στάρ, ή μάνατζερ μεγάλης πολυεθνικής, με τριψήφιες αποδοχές ετησίως, υπερβαίνοντας αντίστοιχους μισθούς πολύ πλουσιότερων, πολυανθρωπότερων, εκτός ύφεσης κρατών, στην υπηρεσία, όχι του προσωπικού υπέρογκου πλουτισμού του, αλλά ενός εθιμοτυπικού, βαθύτατα τιμητικού αξιώματος, για το οποίο πάρα πολλοί συμπολίτες μας πολύ ευχαρίστως θα δήλωναν εθελοντές και μάλιστα τζάμπα…
Οι ψηφισμένοι από την παρωχημένη πλέον κλεπτο-Βουλή, συχνά παράλογοι-εξωφρενικοί σημερινοί μισθοί και άλλες συναφείς διατάξεις που χαρίζουν άφθονα ‘λούσα’ σε πολιτικούς, αποτελούν εκκρεμούσα πρόκληση για τους πολίτες στην δοκιμαζόμενη πατρίδα με τους άπειρους ανέργους, πεινασμένους, κατεστραμμένα ταμεία, νοσοκομεία, σχολεία, κλπ.
Επίσης ΓΙΑΤΙ εις πείσμα του λαϊκού αισθήματος δικαιοσύνης, δίδεται ακόμα το 75% των πλουσιότατων πρώην μισθών-συντάξεων στους καταδικασμένους καταχραστές του δημοσίου και πολιτικούς απατεώνες όπως π.χ. τζοχατζόπουλους, κλπ.;
Οι μισθοί των πολιτικών θα έπρεπε να μειωθούν και να συνδεθούν στο εξής διαφανώς με την γενικότερη θετική ή αρνητική αναπτυξιακή πορεία της χώρας, όπως οι μέσες αποδοχές των άλλων πολιτών. Προτείνω να κυμαίνονται λοιπόν αναλογικά, ως σταθερό πολλαπλάσιο του εκάστοτε ελάχιστου νόμιμου μισθού της χώρας, π.χ. στα 751 ευρώ ελάχιστο, οι βουλευτές θα λαμβάνουν ίσως 5Χ751=3755 ευρώ, οι υπουργοί ίσως 8Χ751=6008 ευρώ, κλπ.
Ολοκληρώνοντας,
Εξ’ αιτίας της προηγούμενης ενδοτικής πολιτικής, οι γιγαντωμένες ζημιές της χώρας που θα αντιμετωπίσει η επόμενη κυβέρνηση είναι και πολύ δύσκολες και έχουν μηδενική περίοδο χάριτος…
Χρειαζόμαστε λοιπόν έναν διαφορετικό ΠτΔ, σε αντίθεση με τον απερχόμενο κομματικό, χαμηλής στάθμης, χαμηλών προσδοκιών, επαχθή για την ‘ελπίδα’ αποτυχημένο Πρόεδρο, που γύρισε πολλαπλά πλάτη στους συμπολίτες του, αποδεχόμενος να εμφανίζεται πίσω από κάγκελα παρελάσεων και υπογράφοντας μηχανικά, χωρίς ένα κιχ, εκατοντάδες παράνομους, εξαθλιωτικούς, αντιδημοκρατικούς, αντισυνταγματικούς, ανθελληνικούς νόμους.
Ας προταθεί λοιπόν ένας εκτός κομματικού σωλήνα ΠτΔ, επιτέλους κοινωνικά προσανατολισμένος, ενεργός, ταπεινός, δημιουργικός, καταξιωμένος, με γνώση, με ενδιαφέροντα, χωρίς άμεσο ρόλο ή θητεία με ‘μαύρες σκιές’, που θα γίνει αναμφίβολα αγαπητός και σεβαστός σε όλους, που θα συσπειρώσει άμεσα την μέγιστη πλειοψηφία του λαού, που θα εμπνέει με την στάση του και θα αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση στους πολίτες, ώστε τελικά να τιμήσει, να κάνει ξανά σεβαστή και να αναβαθμίσει σε ‘υψηλό στάτους’ την θέση του ΠτΔ και την χώρα.
ΚΑΙ ΜΗΝ ΜΟΥ ΠΕΙΤΕ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΕΝΑ, ΑΛΛΑ ΠΑΜΠΟΛΛΑ ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΑΤΟΜΑ εντός Ελλάδας ή στην ομογένεια..
Εύχομαι λοιπόν βαθύτατα, η ήδη καλή αρχή στην νέα ελπιδοφόρα μας κυβέρνηση να συμπληρωθεί με μια εξ’ ίσου καλή αρχή στο αξίωμα του νέου ΠτΔ, με την εκλογή ενός πολυδιάστατα-σφαιρικά άξιου και χωρίς ψεγάδια σεβαστού εκπροσώπου μας.
Σπύρος Βροντινός, Δρ. Πολιτικός Μηχανικός
πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου