Να μάθουμε να είμαστε ξύπνιοι να μην είμαστε αφηρημένοι. Μάς μιλάει κάποιος. Τι μας λέει τώρα; Να προσέχουμε! Φεύγει το μυαλό μας; Να το ξαναφέρουμε. Ξεχάστηκα, έχασα κάτι που είπε. Όπου είναι το σώμα μας να είναι και το μυαλό μας. Όχι να' ναι αλλού το σώμα, αλλού εμείς, κι αλλού το μυαλό. Ήταν ένας κομμουνιστής, φανατικός. Του είχανε σκοτώσει οι δεξιοί μάνα, πατέρα, του 'χανε βιάσει την αδελφούλα του 9 χρονών, την εσφάξανε μετά, εσφάξανε τα αδέλφια του... “Το όνειρό μου ήτανε (λέει) να σκοτώσω ένα χωροφύλακα και μετά ας πεθάνω, να μην πεθάνω αν δε σκοτώσω έναν χωροφύλακα, έναν αστυνόμο”.
Τρεπτά τα ανθρώπινα,
άλλαξαν τα πράγματα, γίνεται πιστός χριστιανός. Γίνεται μοναχός,
έρχεται στο Άγιον Όρος. Το σώμα, ήρθε, το μυαλό; “Πού ήμασταν σήμερα
αγόρι μου;” τονε ρώταγε ο Γέροντάς του. “Αχ, να Γέροντα, ήμασταν με
τον Λένιν και την Κρούπσκαγια, την γυναίκα του Λένιν και κηρύσσαμε
τα ιδεώδη του κομουνισμού στο τάδε μέρος”. Γέλαγε ο γέροντας. “Λέγε
την ευχή παιδί μου: Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησέ με”, να μαζεύεται το
μυαλό.
Μετά από μια
εβδομάδα: “Πώς πάμε αγόρι μου; πού είναι το μυαλό;” “-Ε, να Γέροντα,
είμαστε στην Ελλάδα, διορθώνουμε την Ελλάδα, δεν έπρεπε να γίνουν
αυτά, σ' αυτή την σύναξη των αριστερών που έγινε εκεί, έπρεπε να
πάρουν άλλες αποφάσεις”. Γέλαγε ο Γέροντας. Μετά από λίγο: “Πώς πάμε
αγόρι μου;” “-Α! γέροντα στην Ουρανούπολη έχουμε φτάσει”. “-Πως πάμε
αγόρι μου;” “-Α! Γέροντα, η Επιστασία δεν έκανε σωστά που πήρε αυτή
την απόφαση”.
Το μυαλό είχε αρχίσει
και είχε μπει στο όρος. Τα μοναστήρια έπρεπε να σκεφθούν διαφορετικά,
διόρθωνε το Όρος τώρα, τακτοποιούσε τα του Όρους. Μετά από λίγο
καιρό: “Πώς πάμε αγόρι μου;” “-Ε! Να, εδώ στην Σκήτη τριγυρνάμε
Γέροντα”.
Σιγά – σιγά. Δεν
μπορούμε να μαζέψουμε ξαφνικά το μυαλό μας, και να είναι στην θέση
του.
Όταν μια ολόκληρη
ζωή το έχουμε μάθει να φεύγει και όταν το αφήνουμε συνέχεια να
φεύγει, γίνεται συνήθεια, κι όταν θα 'ρθει η ώρα στην προσευχή, ή
όταν θα πρέπει να κάνουμε μια πνευματική εργασία, να χρειαστεί να
διαβάσουμε κάτι και να μας μείνουνε αυτά που θα διαβάσουμε, θα
πρέπει να τα προσέξουμε.
Ε! Δεν
συμμαζεύεται αυτή την ώρα το μυαλό όταν όλη την ημέρα γυρνάει και
μαζεύει σαβούρα και σκουπίδια.
Γι αυτό σιγά - σιγά
από το πρωί που ξεκινά, το μυαλό στην θέση του. Πού είμαι; Είμαι εδώ.
Τι κάνω; Κάνω αυτή τη δουλειά. Είναι σημαντικό που τραβάς το μυαλό
στο εδώ και στο τώρα. Και γίνεται εξάσκηση και γίνεται συνήθεια και
τελικά μαθαίνει το μυαλό. Αυτά είναι πράγματα που τα ξέρουμε. Τα
ζούμε και ξέρουμε ότι είναι έτσι. Και είναι τόσο απλά που μπορείτε
και εσείς να τα διαπιστώσετε ότι είναι έτσι.
Ναι αλλά τι θα
σκεφτόμαστε; Το μυαλό δε μπορεί να μένει άδειο. Κάτι πρέπει να
σκέπτεται. Δε μπορούμε να σκεπτόμαστε τώρα συνέχεια αυτό το φύλο
χαρτιού. Κάτι πρέπει να σκεφτόμαστε. Τι θα κάνουμε; Απλούστατα δε θα
γεμίζουμε το μυαλό με χίλια δυο.
Δε μπορεί το μυαλό να
μένει ακίνητο, δε μπορεί να μένει αργό. Θέλει κάτι να σκέπτεται,
Υπάρχει μια ινδική παροιμία, για το πώς θα σκεπτόμαστε μόνο καλά:
Εάν μέσα σε ένα δωμάτιο βάλεις έναν ελέφαντα, δε χωράει τίποτα άλλο.
Υπερβολή αλλά πολύ χαρακτηριστική. Λένε οι πατέρες της εκκλησίας:
Μελέτα καλά για να μην μελετήσεις κακά. Σκέψου καλά για να μην
σκέπτεσαι κακά. Δες καλά για να μην βλέπεις άσχημα. Άκουγε καλά για
να μην ακούς άσχημα.
Δε μπορεί το μυαλό να
μένει ακίνητο. Θέλει τροφή, δουλεύει. Θα του δώσεις καλά, για να μη
μένει χώρος για άσχημα.
Αυτός είναι ο δεύτερος τρόπος. Λέει δε μία ευχή στην Θεία Μετάληψη
που την διαβάζουμε πριν κοινωνήσουμε: “θαψον μου δια τών αγαθών
λογισμών τα πονηρά διαβούλια”.
Δε μπορεί να μείνει
το μυαλό ακίνητο. Με αγαθούς λογισμούς θα θάβουμε τους λογισμούς του
πονηρού, θα τους πετάμε, δε θα τους αφήνουμε να χωρέσουνε.
Ο πρώτος τρόπος
ήταν η απόκρουση, μιας εξ αρχής.
Ο δεύτερος
να μην αφήνουμε χώρο.
Ο τρίτος
να αποφεύγουμε τις αιτίες που γεννάνε τους συλλογισμούς.
Κοιτάξτε, δε
μπορούμε να λέμε ότι δε θα σκέπτομαι πορνικά, σαρκικά και από την
άλλη μεριά να κοιτάμε τσόντες.
Και να χαζεύουμε στα περίπτερα και να κοιτάμε τηλεόραση, σε ώρες που
ξέρουμε τι θα δούμε, και μετά να λέμε θα κρατάμε το μυαλό καθαρό. Θα
αποφεύγουμε τις αιτίες που γεννάνε τους άσχημους λογισμούς, που μας
κυριαρχούνε και εμείς θέλουμε να τους διώξουμε.
Δε μπορείς να λες: Δε
θα σκέπτομαι άσχημα, θα σκέπτομαι καλά, όταν ακούς άσχημα τραγούδια.
Θα κολλήσουν μέσα στο μυαλό σου. Θα αποφεύγεις από τους χώρους που
είναι η αιτία του κακού. Λέει κάτι ωραίο η Γραφή στην περίπτωση των
Σοδόμων και Γομόρων που είπε ο Θεός στον Λωτ, φυγε από τα Σόδομα και
τα Γόμορα. Δε του ειπε μόνο “φύγε από τα Σόδομα και τα Γόμορα”.
“Μακρυά! (του λέει), να ανεβείς απάνω στα βουνά! ούτε στα περίχωρα,
γιά να σωθείς”.
Είχε πάει ένα
ναρκομανάκι στον πατέρα Παϊσιο και του λέει: "τι να σου κάνω ρε,
είσαι σαν αυτόν που θέλει να κόψει το τσιγάρο και γυρνάς γύρω-γύρω
από το περίπτερο", δε θα πάρει μια δε θα πάρει δυό την τρίτη θα
πάρει. Θα φεύγεις και από τους τόπους που θα γεννάνε το κακό σε σένα,
όχι μόνο να προσέχεις τους λογισμούς.
Λένε οι πατέρες,
"Φεύγε και σώζου".
Οταν ήμουνα φοιτητής ετοιμαζόμασταν να πάμε να δούμε ένα έργο,
αισχρό. Λέω σε κάποιον άλλονε. “Θάρθεις;” Μου λέει: “-Ο Χριστός θα
πήγαινε;” “-τι είπες;” του λέω. “-Να, όταν θέλω να πάω κάπου, λέω:
Θα πήγαινε ο Χριστός εκεί που θέλω να πάω; και βλέπω. Αν η συνειδησή
μου θα πήγαινε, πηγαίνω και εγώ”. Είχα μείνει κόκκαλο, είχε βρει ένα
τρόπο για να αποφεύγει τους τόπους που είχαν τις παγίδες.
Είναι απλά τα
πράγματα, απλώς θα τα μάθουμε, θα τα θυμόμαστε και θα τα βάλουμε
στην πράξη. Αυτός είναι, ο τρίτος τρόπος: Η αποφυγή των αιτιών.
Κοιτάξτε τώρα:
“Θέλουμε”, είναι το πρόβλημα, “αλλά δεν μπορούμε”. Θέλουμε να
αποκρούουμε αμέσως τον λογισμό, αλλά δεν μπορούμε. Θέλουμε να
αποφύγουμε τους τόπους που θα μας οδηγήσουν στις πτώσεις, αλλά δε
μπορούμε. Θέλουμε να σκεπτόμαστε καλά για να μη σκεπτόμαστε κακά,
αλλά δε μπορούμε.
Λέει ο απόστολος
Παύλος: "πάντα ισχύω" (όλα τα μπορώ). Πώς τα μπορείς όλα; Το
ανθρώπινο μυαλό έχει μια πείρα 100 χρόνων, παραπάνω δεν έχει, γιατί
πεθαίνουμε. Ο διάβολος έχει μία πείρα αιώνων. Πώς θα τα βγάλουμε
πέρα; πώς μπορεί ο Απόστολος Παύλος; "Πάντα ισχύω, (λέει), εν τω
ενδυναμούντι με Χριστώ". Όταν μου δίνει δύναμη ο ίδιος ο Χριστός.
Ο ίδιος ο Χριστός
είπε: «Άνευ εμού ου δύνασθε ποιείν ουδέν» τίποτα δε μπορούμε να
κάνουμε, χωρίς την βοήθεια του Χριστού. Και μόνο που θα ξεκινήσουμε
να πάμε στον πνευματικό, κόψαμε τα πόδια του διαβόλου. Διαβάζει ο
παπάς συγχωρητική ευχή; Εξαφανίσθηκε. δεν μπορούμε να ταπεινωθούμε
στον αέρα.
Δεν έχει νόημα η
ταπείνωση που κάνουμε μόνοι μας. Σημασία έχει όταν ταπεινωνόμαστε
ενώπιον κάποιου άλλου για την αγάπη του Χριστού, για να τηρήσουμε
την εντολή του Χριστού.
Πάνω στην πράξη θα
δείτε αν αυτά είναι αλήθεια ή όχι, πάνω στην πράξη, όπως άμα έφτανε
τώρα δύο χιλιάδες χρόνια τόσα εκατομμύρια άνθρωποι, μπορείτε να τα
διαπιστώσετε και εσείς.
Είπαμε προηγουμένως
πως πέρασε ο καιρός που ο διάολος ερχότανε με κέρατα και ουρά. Τώρα
έρχεται σαν ωραία σκέψη, σαν σωστός λογισμός.
Έτσι όπως σας ανέφερα προηγουμένως με την απόκρουση, με το να μην
αφήνουμε χώρο, με το να αποφεύγουμε τις αιτίες και με τα μυστήρια
της εκκλησίας, γλιτώνουμε από τον λογισμό που φαίνεται ότι είναι,
που ξέρουμε ότι είναι κακός.
Αλλά όταν έρχεται σαν
καλός λογισμός και είναι διάολος; Όταν έρχεται σαν καλός φίλος, και
είναι διάολος; Εκεί πώς θα το καταλάβω; Αδελφοί μου υπάρχουνε πολλά
είδη δαιμονίων, και υπάρχουνε δύο είδη δαιμονισμού. Με δύο τρόπους
κυριαρχεί ολοκληρωτικά ο διάβολος σε κάποιον.
Υπάρχουν δαιμόνια
χοντρά, το δαιμόνιο της λαιμαργίας, της πορνείας, της φιλαργυρίας,
δεν είναι πάντα φυσικό ότι αισθανόμαστε. Σε ένα γειτονικό μου
μοναστήρι ήταν ένας πατέρας, ξαφνικά άρχισε να τρώει, και να τρώει,
και να τρώει, και να τρώει δέκα ολόκληρα καρβέλια ψωμί την ημέρα.
Δεν ήταν χοντρός. Πού πηγαίνανε; Δέκα ολόκληρα ψωμιά την ημέρα πού
πηγαίνανε;
Τον πιάνουνε οι
πατέρες αρχίζουν να του διαβάζουν εξορκισμούς, σε μια εβδομάδα έγινε
καλά, κι αυτός που με 10 καρβέλια δε χόρταινε, τώρα χόρταινε με δυο
φέτες. Μπορούμε να πούμε πολλά πάνω σε αυτά τα θέματα. Δαιμόνιο της
πορνείας, δαιμόνιο του θυμού, δαιμόνιο της λαιμαργίας, είναι χονδρά
δαιμόνια.
Και υπάρχουνε
δαιμόνια πρίγκιπες, άρχοντες, ξυράφια. Αλίμονο σε όποιον πέσει στα
χέρια τους, δεν τον γλυτώνει τίποτα. Αν δεν κάνει ο Θεός προσωπικά
ένα θαύμα γι' αυτόν τον άνθρωπο δε γλυτώνει με τίποτα. Όπως είναι
το δαιμόνιο της υπερηφάνειας, το δαιμόνιο της αιρέσεως, το δαιμόνιο
της πλάνης. Δέχεται ο άλλος ο πλανεμένος να του βγάλεις το δέρμα,
δε του βγάζεις την πλάνη του με τίποτα.
Σας είπα ότι
υπάρχουνε δύο
είδη δαιμονισμού.
Ο ένας τρόπος δαιμονισμού είναι να πιάσει ο διάβολος το μυαλό σου,
να κυριαρχήσει στην σκέψη σου και να δέχεσαι ό,τι λογισμό σού
έρχεται. Έτσι δαιμονίζονται όσοι έχουνε πολύ μυαλό, όσοι είναι πολύ
έξυπνοι, όσοι είναι προικισμένοι πολύ, επειδή πέφτουν και σε μεγάλη
υπερηφάνεια.
Κυριαρχει ο διάβολος
στο μυαλό τους ολοκληρωτικά και από εκεί και πέρα όλες τους τις
σκέψεις τις δέχονται σαν αληθινές, τις δέχονται σαν σωστές, και το
φοβερό είναι ότι δεν το καταλαβαίνουν. Όλοι οι άλλοι καταλαβαίνουνε
ότι δεν πάει καλά, εκτός από τον ίδιο. Είναι η ευφυία του διαβόλου
αυτή, η πονηριά του διαβόλου, δεν είναι έξυπνος ο διάβολος. Αν ήταν
έξυπνος θα είχε μετανοήσει και θα είχε σωθεί, αυτή είναι η πονηριά
του διαβόλου.
Λέει ο Αγιος
Εφραίμ ο Σύρος, πόσο σοφός είναι ο εχθρός, δε με δένει με δεσμά που
εγώ μισώ, με δένει με δεσμά που μου αρέσουνε και χαίρομαι δεμένος.
Να 'σαι νικημένος, να 'σαι σκλαβωμένος σε κάτι και να χαίρεσαι κι
όλας. Εκεί είναι η πονηριά του διαβόλου, όταν ο διάβολος έρχεται σαν
χάρισμα, σαν αρετή, ντυμένος με το ένδυμα της ελευθερίας, είμαι
ελεύθερος να κάνω ότι θέλω.
Γι' αυτό σας είπα πιο
μπροστά, αν δεν κάνει ο Θεός κάποιο θαύμα, ο άνθρωπος που έχει
δαιμονιστεί έτσι, που έχει κυριαρχηθεί το μυαλό του από τον διάβολο,
δεν γλυτώνει ποτέ και δε μπορεί να το καταλάβει. Έναν μόνο ξέρω,
έναν συγγραφέα ο οποίος το κατάλαβε και δε μπορούσε να κάνει τίποτα.
Δε μπορείς να κάνεις
τίποτα, δε ξέρεις τι θα πει (λέει κάπου), να κάθεται ένας μαύρος
πάνω στο μυαλό σου και να μη πηγαίνεις εκεί που θες εσύ, αλλά να σε
πηγαίνει εκεί που θέλει εκείνος. Δε μπορούσε να κάνει τίποτα. Όταν
φτάσει ο άνθρωπος να δαιμονισθεί έτσι, σημαίνει ότι έχει δώσει
μεγάλο δικαίωμα στον διάβολο.
Το αποτέλεσμα ποιο
ήτανε; Να τον πείσει ο διάολος ότι ήταν ο νέος μεσσίας της
ανθρωπότητος, ότι θα σώσει την ανθρωπότητα. Ένας τόσο έξυπνος
άνθρωπος, το δέχθηκε. Και έφτασε στο σημείο να γράφει σε έναν
αρχιμανδρίτη στην Αμερική. Έχω τα γράμματά του: "Γιέ της βροντής, ας
ετοιμαζόμαστε, πρέπει χωρίς άλλο να ιδρύσουμε εκκλησίες, στα διάφορα
μέρη. Είμαστε τρεις, δεν πειράζει". Μια παρέα, αυτός ο αρχιμανδρίτης
και ένας άλλος ακόμα, θα ιδρύανε την εκκλησία του. Δε πειράζει που
είμαστε τρεις, ο Χριστός ήθελε δώδεκα, πιο αδύνατος ο Χριστός
χρειαζόταν πιο πολλούς να τον βοηθήσουνε. Εμένανε μου φτάνετε εσείς
οι δύο.
Τέτοιο πείραγμα, λέει:
"Εσύ ίδρυσε ένα τάγμα στην Αμερική, εγώ ιδρύω ένα στο Βερολίνο και
την Πολωνία, τις πρώτες εκκλησίες. Είναι και ο Λευτέρης ο τρίτος, οι
αποστολικές πορείες θα αρχίσουν, οι αγώνες, τα μαρτύρια, μια
Οικουμενική Σύνοδο σε δυο τρία χρόνια πρέπει να γίνει".
Προσέξετε για να
γίνει η πρώτη Οικουμενική Σύνοδος, να μαζευτούν δηλαδή από όλη την
οικουμένη οι επίσκοποι, και να συζητήσουν την πρώτη αίρεση του
Χριστιανισμού χρειάσθηκαν τριακόσια χρόνια, αλλά η θρησκεία του
ταλαίπωρου αυτουνού εδώ ήταν τόσο ανώτερη από του Χριστού, η
φιλοσοφία του τόσο βαθύτερη, που σε τρία χρόνια κι όλας θα τον
είχανε παρανοήσει.
Που σημαίνει ότι αφού
λέει σε τρία χρόνια θέλω οικουμενική σύνοδο, σε τρία χρόνια θα έχει
απλωθεί το κήρυγμά του σε όλη την οικουμένη, θα 'χαν γίνει σε όλο
τον κόσμο εκκλησίες, θα υπήρχαν ιερείς σε όλον τον κόσμο δικοί του,
επίσκοποι, μητροπολίτες σε όλον τον κόσμο δικοί του, και σε τρια
χρόνια θα τον είχανε παρανοήσει κι όλας, και θα έπρεπε σε τρία
χρόνια να γίνει οικουμενική σύνοδος.
Και λες: Είναι στα
καλά του; Είναι στα καλά του; Ανόητος είναι; Απ' τους εξυπνότερους
ανθρώπους που έχει γνωρίσει η Ελλάδα και ο κόσμος. Πώς έφτασε σε
τέτοιο κατάντημα; Το φαινόμενο οι πατέρες της εκκλησίας και ειδικά
της ερήμου το λένε αιχμαλωσία. Όταν αιχμαλωτίζει ο διάολος το μυαλό
σου, από κει και πέρα ξόφλησες. Δε μπορείς να κάνεις τίποτα, σε
κάνει ότι θέλει.
Γι αυτό δε θα
μένουμε μόνοι μας, με τις απόψεις μας και με τις σκέψεις μας. Να τα
συζητάμε να συμβουλευόμαστε. Να μη προσπαθούμε να επιβάλλουμε την
άποψή μας στον άλλον με την βία. Να ακούμε τον άλλον, μην έχουμε
εμπιστοσύνη στον λογισμό μας. Να μάθουμε να υποχωρούμε, να δεχόμαστε
συμβουλές.
Θα πηγαίνουμε και θα
εξομολογούμαστε. Θα τα λέμε στον Πνευματικό και εκεί απλά χωρίς
πολλά λόγια, και να μάθουμε να ακούμε και τις συμβουλές του
πνευματικού. Λέει η Γραφή: "Ανήρ ασύμβουλος εαυτώ πολέμιος".
Άνθρωπος που δεν ρωτάει είναι εχθρός του εαυτού του, δε χρειάζεται
άλλον εχθρό. Αρκεί να μην ρωτάς, και έχεις τον εχθρό που θα σε
καταστρέψει. "Ανήρ ασύμβουλος εαυτώ πολέμιος".
http://orthodoxathemata.blogspot.gr/2016/04/2.html
Συνεχίζεται...
http://www.pigizois.net/arxodariki/omilies_diaf3/G_Nikwn_N_Skiti-O_Diabolos_sto_Myalo.mp3
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου