Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 21, 2015

Προγαμιαίες σχέσεις-Γάμος-Κοινωνία προσώπων.

-να γνωστό μου ζευγάρι πού πγε νά ξομολογηθ πέστρεψεπογοητευμένο πειδή  πνευματικός δέν τούς πέτρεψε νά κοινωνήσουν. Ατίαταν ο προγαμιαες σχέσεις τους. ταν σωστό ατό;

 
Πρόκειται γιά μιά πολύ συχνή ατία πικρίας τν σημερινν νθρώπων πού καταλήγει στήν πομάκρυνσή τους πό τήν κκλησία. Γιά νά κατανοήσουμε τό πνεμα ατς τς "παγόρευσης" χρειάζεται νά θυμηθομε σα ναφέραμερχικά γιά τό μυστήριο το γάμου.


 λέξη μυστήριο προέρχεται πό τό ρμα μυ πού σημαίνει εσάγω σέ κάτι, μεταδίδω μιάν λήθεια. Ατός πού μυεται λέγεται μυημένος. Τό πρωταρχικό νόημα, λοιπόν, ατς τς διαδικασίας βρίσκεται στή Θεία Λειτουργία, τό κατ' έξοχήν μυστήριο. Ατός πού βαπτίζεται καί χρίεται γίνεται μυημένος, μέ λλα λόγια μπορε πλέον νά συμμετέχη στά δυτα τς γάπης το Θεο (πού εναι Θεία Εχαριστία) καί παντ στόν ερέα (σήμερα τό κάνει  ψάλτης ςντιπρόσωπος το λαο), νά κούη τά λεγόμενα, νά μεταλαμβάνη Σμα καί Αμα Χριστο. Συναποτελε μέ τούς λλους πιστούς τό σμα τς κκλησίας, δηλαδή κείνους πού νσωματώθηκαν στήν λήθεια καί στή Ζωή (πού εναι Χριστός: ωάν. 14, 6).
πό τό γεγονός ατό καί μετά λα εναι διαφορετικά, λα (πρέπει νά) λαμβάνουν χώρα κάτω πό τό φς ατς τς σύλληπτης δωρες. λόκληρη ζωή το Χριστιανο παίρνει νόημα πό τήν νταξή του στήν κκλησία. Τίποτε δέν μπορε νά γίνη ξω πό τήν ελογία της, χι διότι τό πιβάλλει κάποιος κανονισμός  μιά θρησκοληψία, λλά διότι  κκλησία ποτελετρόπο ζως. γκαλιάζει λόκληρη τή ζωή το νθρώπου, γι' ατό καίπάρχουν πλθος προσευχν καί εδικν κολουθιν γιά λες τίς δραστηριότητές της: φαγητό, κπαίδευση, πολτική, μεταφορές, μπόριο, γεωργία, βιομηχανία κ.. Θά ταν διανόητο νά πουσιάζη  ψυχοσωματικήνωση δύο νθρώπων πό τήν κκλησιαστική ελογία (ν καί μέ τό γάμο συντρέχουν περισσότεροι λόγοι, δέν εναι μια πλ δραστηριότητα).
τσι λοιπόν,  γκράτεια πρίν πό τόν γάμο παίρνει τό νόημα μις θεληματικς σκησης προκειμένου νά παραμείνη κάποιος νταγμένος στήνκκλησία. Μέ τό βάπτισμα καί τό χρίσμα  πιστός ποκτ τήν γενικήερωσύνη, τήν ερωσύνη τν λαϊκν. Μετέχοντας καί ατός στό ερατικόξίωμα το Χριστο (πού προσέφερε τόν αυτό Του θυσία ς Μέγας ρχιερεύς) προσφέρει καί ατός θυσία τήν σκησή του καί κάθε εδους σκηση (φοατή λαμβάνει χώρα στήν ψυχή καί στό σμα του), στό δέ συγκεκριμένο θέμα τήν γκράτεια. ν ρνηθ ατή τήν σκηση ατονομεται πό τό κκλησιαστιό σμα, διότι προηγουμένως ατονόμησε τήν ρωτική -σεξουαλική λειτουργίαπό τήν ν Χριστ ζωή. Μέ λλα λόγια, τό νά μήν κοινωνήση δέν ποτελετιμωρία, λλά φανέρωση ατο πού δη χει συμβ μέσα του.
Βέβαια στήν πράξη πολλές φορές γίνεται  λεγόμενη οκονομία, δηλαδή μίαπιεικής ντιμετώπιση ατο το τόσο γενικευμένου προβλήματος, νάλογα μέ τήν γωνιστικότητα πού δείχνει  πιστός. Εναι φανερό τι λλη σημασία χει νά γνωρίζη κάποιος τόν στόχο καί νά γωνίζεται λλά μερικές φορές νάποτυγχάνη στήν πίτευξή του, καί λλη τό νά γνο τόν στόχο  νά τόν περιφρονε κιόλας.  σημερινή δυσκολία εναι ποτέλεσμα καί τς διχασμένης ταυτότητας το νεοέλληνα,  ποος παραπαίει νάμεσα σέ μιά θρησκευτικότητα παραδοσιακή καί χωρίς πίγνωση καί σέ να δονοθηρικό τρόπο ζως, γνοώντας τσι τί πραγματικά εναι  κκλησία. Πάντως να τέτοιο πιτίμιο ποχς πό τήν Θεία Κοινωνία μέ κανένα τρόπο δέν θά πρέπει νά γίνεται φορμή νά διακόπτει  πιστός τή σχέση του μέ τήν κκλησία  νά χαλαρώνη τήν προσευχή του καί τήν πνευματική ζωή, πως δυστυχς συχνά συμβαίνει.
-Μήπως ξεχνμε τίς σημερινές συνθκες ζως πού τόσο πέχουν πό τήν παραδοσιακή κοινωνία; Καθώς χει μπορευματοποιηθ  σεξουαλικότητα καίπό τήν λλη καθυστερε  λικία γάμου, λο καί πιό δύσκολη γίνεται προγαμιαία γκράτεια.
χετε δίκιο. Θά λέγαμε τι σήμερα  γκράτεια σοδυναμε μέ θαμα. λλάπως λα τά θαύματα παιτον δύναμη Θεο καί πίστη το νθρώπου, τσι καί ατή εναι φικτή ταν  νθρωπος τό θελήση πολύ καί ζητήσει τή βοήθεια τοΘεολλωστε ς μή λησμονομε τι, φο κκλησιολογικά μόνο δικαιώνεται ατή  γκράτεια μόνο μέσα στή ζωή τς κκλησίας μπορε νά πραγματοποιηθ. Μόνο νας συνηδειτά πιστός, πού μελετ, προσεύχεται,ξομολογεται, κοινωνε, εναι σέ θέση νά διατηρήση μέσα του μία τμόσφαιραμπιστοσύνης στόν Θεό καί πνευματικς γωνιστικότητας. Τό μαρτυρον οχιλιάδες νεαρν πιστν πού τό πιτυγχάνουν καί σήμερα. Στήν ποχή μαςπάρχει πληθώρα βιβλίων σχετικν μέ τό νόημα το γάμου, τσι στε ποιος θέλει μπορε νά μβαθύνη. λλωστε τό σεξουαλικό ζήτημα δέν ξαντλεται στήν προγαμιαία γκράτεια. Χρειάζεται μακροχρόνιος γώνας στε νά θέση κανείς τή λειτουργία ατή στήν πηρεσία τς γάπης, τς νότητας, τς κατανόησης, τς τρυφερότητας, τς βαθεις κοινωνίας.
Μπήκαμε σναν καινούργιο αἰῶνα πού φιλοδοξε νά καθιερώσειναλλακτικές μορφές οκογένειαςπλς καί μόνο γιά νά κανοποιήση κάθεφτηνή πιθυμία καί γιά νά διαδώση τό δανικό νός "γάμου"- πλοσυμβολαίουΣ' να κόσμο πού κλυδωνίζεται πό τήν καχυποψία καί τήνχθρότητα, πού ποδιοργανώνεται πό τόν δονισμό καί τήν κμετάλλευση, χρειαζόμαστε τόν κκλησιαστικό γάμο περισσότερο πό ποτέ στήν στορία τςνθρωπότητος. χι ς πλή τελετή, λλά ς κεντρικό ξονα τς ζως πό τόνποο παίρνουν νόημα λες ο πόλοιπες πτυχές της.  κόσμος δέν θά σωθοτε πό τόν φελ ρομαντισμό τς δθεν γάπης, οτε πό τήν πρόσωπηπόλαυση πού λθε νά τόν ντικαταστήση, τά ποα δη κάποιοιμπορεύονται. λπίδα του παραμένει νας γάμος πού τρέφεται πό τό Σμα καί τό Αμα το Χριστο, πού διατηρε ς ραμα τήν νιδιοτελ γάπη, πούγωνίζεται (σκληρά μερικές φορές) νά μεταποι καθημερινά τό φυσικό σέ θεανθρώπινο. νας γάμος πού λοποιε τήν αώνια βούληση το Θεο γιά τόν τρόπο τς σχέσης: τή βαθειά κοινωνία τν προσώπων.

π.Βασίλειος Θερμός 
(Πρωτοπρεσβύτερος, Δρ. Θεολογίας-Παιδοψυχίατρος )



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου