Τρίτη, Ιανουαρίου 20, 2015

Διγλωσσία: Για να μην μπορέσει κανείς να σας ασκήσει κριτική!

Written by egolpion
ἡ σύγχρονη μάστιγα τῆς διγλωσσίας καὶ οἱ «ὑπέροχες δυνατότητές» της
Ἐδῶ ἀποφασίσαμε νὰ θίξουμε ἕνα σοβαρὸ πρόβλημα τοῦ ὑπὸ κρίσιν βιβλίου. Εἶναι μία ἐπαμφοτερίζουσα στάση καὶ τοποθέτηση τοῦ συγγραφέως ἀπέναντι στὰ θιγόμενα ζητήματα. Νὰ τὸ ποῦμε πιὸ ἀνοιχτά: μία διγλωσσία. Εἶναι ἡ προσφιλὴς πλέον μέθοδος ποὺ χρησιμοποιοῦν στὸ γραπτὸ καὶ προφορικό τους λόγο σήμερα

διάφορα δημόσια πρόσωπα, (πολιτικοί, δημοσιογράφοι, καθηγητές, κληρικοί). Αὐτὸ θὰ πεῖ: στὴ μία παράγραφο νὰ λὲς τὴν τάδε γνώμη ἢ νὰ κάνεις τὴν τάδε ἐκτίμηση καὶ στὴν ἑπόμενη νὰ λέγεις τὰ ἀντίθετα. Στὸ ἕνα κεφάλαιο νὰ λέγεις «α» καὶ στὸ ἄλλο «β» ἢ «-α». Εἶναι μία μέθοδος γιὰ νὰ ἐξασφαλίζεις τὰ νῶτα σου, γιὰ νὰ περνᾶς μὲ τὶς δυνατὸν λιγότερες ἀντιδράσεις τὶς καινοφανεῖς ἀπόψεις σου καὶ γιὰ νὰ ἔχεις ἀντεπιχειρήματα ὅταν σου γίνεται κριτική.
Ὁ ἀναγνώστης βέβαια, μπερδεύεται. Ἐπειδὴ δίνει, καλόπιστα, πλήρη ἐμπιστοσύνη στὸ συγγραφέα βρίσκει τὰ θετικά, τὰ ξεκάθαρα σημεῖα τοῦ βιβλίου, τοῦ ἄρθρου, τῆς συνεντεύξεως καὶ «ταμπουρώνεται» σ’ αὐτὰ γιὰ νὰ δικαιολογήσει τὶς ἄλλες διάσπαρτες ἀπόψεις, οἱ ὁποῖες καθ’ ἐαυτὲς μελετώμενες εἶναι ἀπαράδεκτες. Τὸ τελικὸ ὅμως ἀποτέλεσμα τῆς διγλωσσίας γιὰ τοὺς ἀναγνῶστες τέτοιων κειμένων, μετὰ ἀπὸ ἀρκετὸ χρόνο, εἶναι ἡ μείωση τῆς κριτικῆς ἱκανότητας, ἡ διαστρέβλωση τῶν κριτηρίων, ἡ προϊούσα ἀστάθεια τοῦ ἀναγνώστη στὶς ἀπόψεις του καὶ ἡ σταδιακὴ μεταβολὴ τῶν ἀπόψεων αὐτῶν, ὥστε νὰ ἐναρμονισθοῦν μὲ τὶς ἀπόψεις τοῦ συγγραφέως, τὸν ὁποῖο ἔχει ὡς ἄνθρωπο θαυμάσει, ἀγαπήσει καὶ ἐμπιστευθεῖ.

Γι’ αὐτὸ εἶναι ἰδιαζόντως ἐπικίνδυνη στὴ περίπτωση τῶν χριστιανῶν, ἡ συναισθηματικὴ προσκόλλησή τους σὲ πρόσωπα, ὀφειλομένη σὲ ἔλλειψη ὀρθοδόξων κριτηρίων, ἡ τυφλὴ ἐμπιστοσύνη σ’ ὅ,τι λέγουν καὶ πράττουν αὐτὰ τὰ πρόσωπα. Ὅπως εἴπαμε καὶ ἀρχικά, μόνο τὸ λόγο τοῦ Κυρίου μας, τῆς Θεοτόκου, τῶν Ἀποστόλων καὶ τῶν Ἁγίων πρέπει νὰ ἐμπιστευόμεθα πλήρως. Ὅλα τὰ ἄλλα πρέπει νὰ τὰ ἐξετάζουμε, νὰ τὰ δοκιμάζουμε μὲ αὐτὴ τὴ λυδία λίθο τῆς ὀρθοδόξου ἐκκλησιαστικῆς διδασκαλίας. Αὐτὸ κάνει καὶ ὁἉπ. Παῦλος, ὁ ὁποῖος ἀποσείοντας κάθε προσωπολατρία ἀναθεματίζει τὸν ἑαυτό του στὴν περίπτωση ποὺ θὰ κήρυττε «ἕτερον εὐαγγέλιον», δηλ. ἀντορθόδοξες διδασκαλίες: «ἀλλὰ καὶ ἐὰν ἠμεῖς ἢ ἄγγελος ἐξ οὐρανοῦ εὐαγγελίζηται ὑμὶν παρ’ ὁ εὐηγγελισάμεθα ὑμὶν ἀνάθεμα ἔστω» (Γάλ. 1,8).

Πρωτ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΕΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΚΑΘΟΛΙΚΟΤΗΤΑ  Ή ΠΑΝΘΡΗΣΚΕΙΑΚΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΤΗΤΑ
Κριτικς τοποθετήσεις στό βιβλίο «Παγκοσμιότητα καί Ορθοδοξία» ρχιεπ. Αλβανίας κ. Αναστασίου
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου