Ἡ Ἐκκλησία τί θέση μπορεῖ νὰ ἔχει σὲ αὐτὴν τὴν ἐπανάσταση;
Καὶ τί μερίδιο εὐθύνης ἔχει σὲ αὐτὸ τὸ κατρακύλισμα;
Ἡ εὐθύνη τῆς Ἐκκλησίας εἶναι μεγάλη γιατί ἔγινε μέρος τοῦ
κρατικοῦ συστήματος στὸν τρόπο τῆς σκέψης καὶ τῆς δράσης. Ἀγκαλιάστηκε μὲ τὸ
κράτος καὶ δὲν εἶχε ἐλεύθερα χέρια νὰ ἀγκαλιάσει τὸ λαὸ πλέον. Δὲν ἀγκαλιάζεις
τὸ λαὸ μόνο μὲ τὰ συσσίτια ποὺ εἶναι σημαντικὸ καὶ αὐτὸ δὲν τὸ ἀμφισβητῶ βέβαια
.
Τὸν λαὸ ὅμως τὸν ἀγκαλιάζεις περισσότερο μὲ τὶς
πολιτιστικὲς ρίζες του, τὸν πολιτισμὸ ποὺ ἔχει μέσα του, τὸν τρόπο τῆς σκέψης
του, τὶς βαθύτερες ἐσωτερικὲς ἀνάγκες του. Δὲν ξεδιψάσαμε τὸν λαό. Ἐμεῖς ἀρκεστήκαμε
στὰ ἤθη καὶ τὰ ἔθιμα στοὺς ἐξωτερικοὺς τύπους. Τί ἔχουμε νὰ ποῦμε σήμερα στὰ
νέα παιδιὰ ; Ψάξαμε τὴν διάλεκτο τῶν νέων παιδιῶν; Ἂν τὰ θέλουμε, δὲν τὰ θέλουμε γιὰ νὰ αὐξήσουμε
τοὺς ὀπαδοὺς τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ κλάμπ. Ἡ ἐκκλησία δὲν φτιάχνει ὀπαδούς. Ἡ ἐκκλησία
φτιάχνει ἁγίους.
Διαφέρει τὸ ἕνα ἀπὸ τὸ ἄλλο. Καὶ ἅγιος σημαίνει ἐλεύθερος ἄνθρωπος. Ἅγιος δὲν εἶναι αὐτὸς ποὺ τηρεῖ πέντε-δέκα κανόνες, μηχανικὲς ἐντολές. Θὰ πεῖ ὅτι εἶναι κάποιος ποὺ κανονικὰ ἐλευθερώνεται «τῷ ἀγαθῶ.» Συναντᾶ ἔτσι τὸ Θεὸ . Δὲν φαίνεται ὁ Θεός, ὅταν ὑπάρχει τὸ νέφος καὶ ἡ ὁμίχλη τῶν Παθῶν. Πρέπει νὰ φύγει ἡ ὁμίχλη γιὰ νὰ δεῖς τὸν ἥλιο.
Εἶναι ἀργὰ πιστεύετε τώρα γιὰ τὴν Ἐκκλησία νὰ κερδίσει τὸ
χαμένο ἔδαφος, γιὰ νὰ κάνει τὸ χρέος της καὶ ἀπέναντι στὸν πολιτισμό μας ;
Ὄχι ποτὲ δὲν εἶναι ἀργά. Ἴσα-ἴσα θὰ μποροῦσε νὰ εἶναι μιὰ
ἐξαιρετικὴ εὐκαιρία μέσα στὴν πλήρη ἀπαξίωση τῶν πάντων νὰ δοθεῖ αὐθεντικὸς
λόγος. Σήμερα ὅμως αὐτὸ ποὺ νομίζει ἡ νεολαία ὅτι εἶναι Ἐκκλησία, εἶναι κάτι
πολὺ διαφορετικὸ ἀπὸ αὐτὸ ποὺ στὴν πραγματικότητα εἶναι ἡ Ἐκκλησία. Ἄρα τὸ νὰ
πεῖς τὴ λέξη Ἐκκλησία σὲ σουαχίλι δὲν θὰ τὸ καταλάβει ἕνας ποὺ μιλάει ἑλληνικά.
Πρέπει νὰ γίνει ἑρμηνεία τοῦ ὄρου, τοῦ
τί εἶναι Ἐκκλησία. Ἂν Ἐκκλησία εἶναι ἕνας συντηρητισμός, δὲν τὸ καταλαβαίνει ὁ
νέος καὶ δὲν εἶναι Ἐκκλησία αὐτό. Ἂν Ἐκκλησία εἶναι ἐλευθερία, δὲν τὸ
φαντάζεται ὁ νέος σήμερα, φαντάζεται ἕνα ἄλλο πράγμα. Συμβιβασμός, συντηρητισμὸς
ἔτσι τὸ περάσαμε στοὺς νέους.
Αὐτὴν τὴν ἐποχὴ ἡ Ἐκκλησία θὰ μποροῦσε νὰ εἶναι τὸ
μεγαλύτερο στήριγμα;
Ἂν καὶ τὴν χτυποῦν στήνοντας ἕνα ψέμα καὶ τὴν τραυματίζουν μὲ τέτοιες πληροφορίες
,αὐτὴ τὴν στιγμὴ ἡ Ἐκκλησία ἀποτελεῖ στήριγμα γιὰ τὸ λαό. 60.000 ἄνθρωποι τρῶνε ἀπὸ τὴν ἐκκλησία «ἐ,
χτύπα λοιπὸν τὴν ἐκκλησία νὰ μὴν φᾶνε αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι.»
Καὶ τὴν χτυποῦν γὶ αὐτὸν τὸ λόγο. Ἕνα κράτος ὁλόκληρο δὲν μπορεῖ νὰ δώσει φαγητὸ κι ἐμεῖς ἐδῶ στηρίζουμε τὰ ἱδρύματα τοῦ κράτους.
Ε, χτύπα λοιπὸν τὴν ἐκκλησία νὰ μὴν τὸ κάνει καὶ αὐτὸ . Αὐτὸ εἶναι αὐτοκτονία. Ἃς
εἶναι ὁ στόχος τοὺς αὐτὸς καὶ πάντα θὰ ὑπάρχουν τέτοιοι στόχοι ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ
χτυποῦν τὴν Ἐκκλησία. Ἃς εἶναι ὅμως καὶ αὐτοὶ ποὺ χτυπιοῦνται ἁγνοὶ καὶ καθαροὶ
γιὰ νὰ μπορέσουν μὲ τὴν μαρτυρία τῆς ζωῆς τους νὰ ἐπιβεβαιώσουν τὸν λόγο τους.
Θὰ γίνει αὐτὴ ἡ στροφή;
Δὲν ξέρω, τέτοια τύφλωση ποὺ βλέπω νὰ ὑπάρχει καὶ τέτοια
κακότητα, μικρότητα, μικροψυχία καὶ στενοκαρδία. Ὅταν βέβαια βρεθεῖ κανεὶς σὲ ἀδιέξοδο
ψάχνει γιὰ διεξόδους. Ἂν ἐμεῖς ἀνοίξουμε τὴν πόρτα αὐτῆς τῆς ἐκκλησιαστικῆς
διεξόδου, θὰ ἀλλάξουν πάρα πολλὰ πράγματα. Ὅσο παραμένουμε μουδιασμένοι
παρατηρητὲς δὲν θὰ ἀλλάξει τίποτα . Τὰ πράγματα δὲν γίνονται ἀπὸ μόνα τους.
Ἡ ἄποψη ὅτι δὲν θὰ ἀφήσει ὁ Θεὸς ποὺ λένε κάποιοι τῆς ἐκκλησίας
δὲν εἶναι ἔτσι . Ἀφήνει ὁ Θεὸς σᾶς πληροφορῶ. Ἄφησε 400 χρόνια σκλαβιᾶς, ἄφησε
νὰ πέσει ἡ Τσαρικὴ Ρωσία καὶ νὰ ἐπικρατήσει ἡ μπολσεβικὴ ἐπανάσταση καὶ ἡ ἀθεΐα
καὶ νὰ γκρεμιστοῦν οἱ ναοί. Ἄφησε πολλὰ πράγματα στὴν ἱστορία καὶ γιατί νὰ μὴν ἀφήσει
καὶ τώρα; Τί ἔχει δηλαδὴ μέ μας; Τὸ θέμα
λοιπὸν δὲν εἶναι ἂν θὰ ἀφήσει ὁ Θεὸς ἀλλὰ ἂν ἐμεῖς θὰ ἀφήσουμε τὸ Θεό. Τὸν ἀφήσαμε
,τὸν ἀφήσαμε. Δυστυχῶς.
Ὑπάρχει ὅμως ἕνας λαὸς ποὺ ἔχει σπόρο μέσα του καὶ ὁ ἄθεος
ἔχει σπόρο γιὰ τὸ ἁγνό. Δὲν τὸ πιστεύει ὅμως ὅτι μπορεῖ νὰ εἶναι ἀληθινό. Αὐτὴ
εἶναι ἡ ἀποστολὴ τῆς Ἐκκλησίας, νὰ φυτρώσει ὁ σπόρος.
Αὐτὸ πᾶνε νὰ γκρεμίσουν. Ἂν δοῦν ὅτι ἕνας χτίζει κάτι, ἔρχεται
τὸ σύστημα νὰ τὸ γκρεμίσει αὐτὸ . Ἀρχίζουν καὶ ρίχνουν λάσπη λέγοντας ὅτι αὐτὸς
ἃς ποῦμε εἶναι ἀπατεώνας, εἶναι ὑποκριτής. Δὲν πειράζει ὅμως, ἡ Ἐκκλησία
στηρίζεται σὲ μάρτυρες. στηρίζεται σὲ Χριστὸ Σταυρωμένο ἡττημένο. Ἡ μεγαλύτερη
νίκη εἶναι ἡ ἥττα τοῦ Σταυροῦ.
Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος συκοφαντημένος καὶ ἐξόριστος
ἦταν. Αὐτὸς ὅμως ἔμεινε στὴν ἱστορία καὶ σὲ αὐτὸν πίστεψε ὁ λαός. Δὲν πίστεψε
στοὺς ἄλλους. Καὶ σήμερα τὸ ἴδιο θὰ γίνει. Ἀρκετά μας χάιδεψαν, θὰ μᾶς
κοπανήσουν τώρα καὶ ἀπὸ αὐτὸ τὸ κοπάνημα θὰ βγεῖ ἡ δόξα μας .
Τί ἀνατρεπτικὸ θὰ μποροῦσε νὰ γίνει κατὰ τὴ γνώμη σας ὥστε
νὰ ἀλλάξει τα ὡς τώρα δεδομένα ὥστε καὶ ἡ Ἐκκλησία νὰ μὴν ἔχει μόνο αὐτὴν τὴν
μονότονη ὄψη καὶ τὴν παθητικὴ θὰ ἔλεγα στάση στὰ γεγονότα;
Φανταστεῖτε ὁ Ἀρχιεπίσκοπος νὰ ἔπαιρνε τὴν κατάσταση στὰ
χέρια του.Γιὰ παράδειγμα γίνεται ἕνα πανηγύρι σὲ μιὰ μεγάλη μητρόπολη ἃς ποῦμε
τοῦ Ἁγίου Δημητρίου στὴ Θεσσαλονίκη . Εἴθισται νὰ κάνουν δῶρα καὶ τραπέζια στοὺς
δεσποτάδες κλπ.
Φανταστεῖτε ἀντὶ νὰ κάνει τραπέζι στοὺς ἐπισήμους καὶ σὲ
ἄλλους ὁ δεσπότης, νὰ πεῖ ὄχι. Ἡ μητρόπολη αὐτὴν τὴν στιγμὴ ἔχει νὰ δώσει γιὰ δῶρα
ἀλλὰ δὲν θὰ δώσει. Θὰ δώσει στὰ συσσίτια καὶ ἀντὶ γιὰ τραπέζι στὸ ξενοδοχεῖο
τάδε, θὰ πᾶμε μέ τους
τσιγγάνους νὰ φᾶμε. Καὶ δὲν θὰ τὸ κάνουμε γιὰ νὰ
δείξουμε, θὰ φᾶμε φασολάδα γιατί εἶναι Τετάρτη.Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος λοιπὸν μπορεῖ νὰ
μπεῖ μπροστὰ καὶ νὰ μᾶς ὁδηγήσει σὲ τέτοιες κινήσεις.
Ὑπάρχουν αὐτοὶ ὅμως οἱ ἄνθρωποι ποῦ θὰ πρωτοστατήσουν;
Νὰ βροῦμε ἀνθρώπους
ἡγετικὲς φυσιογνωμίες μὲ τὸν θησαυρὸ αὐτὸ στὴν ψυχή τους καὶ νὰ τοὺς βγάλουμε
μπροστά. Πρέπει νὰ βρεθοῦν οἱ ἄνθρωποι ποὺ ὁ ἕνας θὰ συμπληρώσει τὸν ἄλλον καὶ
θὰ τραβήξουν μπροστά. Ὁ καθένας ὅτι ἔχει θὰ βάλει, ὁ ἕνας το πνεῦμα του, ὁ ἄλλος
τὸ ἔργο του, ὁ ἄλλος τὰ χαρίσματά του. Εἶναι
μεγάλη δύναμη νὰ βγεῖ μιὰ συντονισμένη προσπάθεια ἀπὸ ἀνθρώπους ποὺ θέλουν νὰ ἀλλάξουν
τὰ πράγματα πρὸς τὸ καλύτερο χρησιμοποιώντας αὐτὸν τὸν θησαυρό. Ἔτσι θὰ βγοῦμε
μπροστὰ ἁγνὰ καὶ καθαρά. Εἶναι δύναμη αὐτό.
Μέσα ἀπὸ τοὺς 3 πρώτους αἰῶνες ὑπάρχουν 11 ἑκατομμύρια ἐπώνυμοι
μάρτυρες, τότε κυοφορήθηκε ἡ ἐκκλησία. Μέσα ἀπὸ 250 χρόνια διωγμῶν ὑπαρκτικοῦ ἐκφυλισμοῦ.
Ἔτσι βγῆκε ἡ ἐκκλησία. Καὶ τώρα ποὺ
κρατικοποιηθήκαμε καὶ γίναμε ὑπάλληλοι δὲν βγαίνει τίποτα.
Δόξα εἶναι ἡ ἀφάνεια, ἐκεῖ γίνεται ἡ δουλειά. Σήμερα μᾶς
ἔχει σκεπάσει ἡ κρίση. Ἀπὸ πάνω ἔχει νέφος, ἀπὸ κάτω ὅμως ἔχει πράγμα ....
Μποροῦμε καὶ χωρὶς τοὺς πολιτικοὺς ;
Φυσικὰ μποροῦμε καὶ χωρὶς αὐτούς. Ἡ ζημιὰ ἄρχισε ἀπὸ αὐτοὺς
καὶ ἀπὸ τὴν καταστροφὴ τῆς παιδείας ἐδῶ καὶ 30 χρόνια καὶ θέλει τώρα 60 χρόνια
γιὰ νὰ ἐπανέλθουμε.
Ἡ ἀλλαγὴ πρέπει νὰ γίνει στὴν παιδεία γιὰ νὰ ἀλλάξει ἡ
νοοτροπία μας. Ὄχι τώρα ποὺ πρέπει νὰ μάθουμε τὸν ἑλληνικὸ πολιτισμὸ σὰν ξένη
γλώσσα στοὺς Ἕλληνες. Καὶ δὲν πρέπει νὰ βλέπουμε τί κάνουν οἱ πολλοί, ἡ κατάσταση
θὰ ἀλλάξει ἀπὸ πυρῆνες, πυρῆνες ἀντιστάσεως. Φιλικὴ ἑταιρεία δὲν ἦταν πολλοί, ἦταν
λίγοι. Κολοκοτρώνης , προύχοντες ἦταν λίγοι. Ἐδῶ, ἐκεῖ, δεξιά, ἀριστερὰ ἔτσι
γίνονται οἱ ἐπαναστάσεις ποὺ εἴπαμε πρίν. Νὰ ὑπάρξουν ὁμάδες ἀνθρώπων ποὺ νὰ
λένε ἀλήθειες καὶ νὰ συσπειρωθοῦν καὶ νὰ δεῖ ὁ καθένας τί μπορεῖ νὰ κάνει ἀπὸ τὸ
δικό του μετερίζι.
Νιώθω σὰν νὰ θέλω νὰ βγάλω τὸν πόνο τῆς ψυχῆς μου. Ἔχω
πάθος μέσα μου καὶ ἔχω ἀνάγκη νὰ τὸ ἐκφράσω ὅπως καὶ ἄλλοι ποὺ θὰ εἶναι σὰν ἐμένα.
Πρέπει νὰ γίνει ἐπανάσταση Πίστεως διότι τὸ ἔρεισμα τῆς
Πίστεως μᾶς σπάσανε γὶ αὐτὸ μετὰ δὲν ὑπάρχουν ἀξίες.
Ἐγὼ τὶς ἐλπίδες μου δὲν τὶς στηρίζω καθόλου στοὺς
πολιτικούς. Τελειώσανε , δὲν ὑπάρχουν οὔτε στὴν Εὐρώπη οὔτε ἐδῶ. Θὰ ἤθελα νὰ εἴχαμε
τοὺς καλύτερους πολιτικοὺς νὰ διαχειριστοῦν καὶ νὰ ἐμπνευστοῦν καταστάσεις. Ἡ ἱστορία
στηρίζεται σὲ σωστὲς πολιτικὲς ἀποφάσεις καὶ ἡ καταστροφὴ στηρίζεται σὲ λάθη
συγκεκριμένων ἀνθρώπων. Ἡ ἐπιτυχία μιᾶς ἐπανάστασης ὀφείλεται σὲ πρόσωπα.
Ἀλλὰ ἐγὼ τὸ πολιτικὸ σύστημα δὲν τὸν πιστεύω πολὺ . Ἡ ἐπανάσταση
εἶναι πολιτισμός. Σήμερα ὅλοι πιστεύουν ὅτι πόλεμοι καὶ ἐπαναστάσεις γίνονται μὲ
τὴν οἰκονομία ,ὄχι λοιπόν, οἱ πόλεμοι γίνονται μὲ τὸν πολιτισμό.
Ἐγὼ εἶμαι γεμάτος φωτιὰ αὐτὴν τὴν στιγμὴ μέσα μου, λεφτὰ
δὲν ἔχω ἀλλὰ ἀγαπῶ τὸν πολιτισμό μας, τὸν θησαυρό μας. Γι' αὐτὸ παράτησα τὴν ἐπιστήμη,
γιατί δὲν μετράει τόσο μέσα μου ὅσο αὐτὰ
ποὺ σᾶς εἶπα. Ἄφησα τὴν ἐπιστήμη γιατί δὲν πιστεύω σὲ μιὰ ἐπιστημονικὴ ἐπανάσταση,
σὲ ἀνατροπὴ τοῦ κόσμου ἀπὸ τὴν ἐπιστήμη. Πιστεύω στὴν ἀνατροπὴ τῶν δεδομένων ἀπὸ
τὸν πολιτισμό.
Πηγή: Ψήγματα
Ὀρθοδοξίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου