Φανταζόμαστε πως λίγο-πολύ όλοι θα έχετε δει την ακόλουθη διαφήμιση της Vodafone. Θα μπορούσαμε απλά να πούμε «τράτζικ ιντήντ» και να κλείσει εδώ το θέμα. Αλλά επειδή είμαστε αυτοί που είμαστε δε θα ξεμπερδέψετε τόσο εύκολα. Έχουμε ακούσει διάφορες αντιδράσεις για αυτην την διαφήμιση. Από το «πλάκα έχει, είναι γουστόζικο», μέχρι και το «κοίτα την μούρη σου που είναι σαν ανάποδο γαμώτο, βρε βλαχαδερό που μου λες και τράτζικ» και το πιο λακωνικό «εμετός». Τώρα είναι ώρα να βάλουμε κι εμείς τον δικό μας οβολό.
Για αρχή ας
ξεκινήσουμε ξεκαθαρίζοντας πως σχολιάζουμε το concept και τους χαρακτήρες. Σεβόμαστε τόσο τους ηθοποιούς, που στην τελική, την δουλειά τους κάνουν (ειδικά ο Νίκος Ορφανός, ο οποίος είναι αποδεδειγμένα καλός και καταξιωμένος ηθοποιός), όσο κι τον κόπο που έκανε το συνεργείο για να φτιαχτεί η διαφήμιση. Εκτός από τον σεναριογράφο και το τμήμα Μarketing της Vodafone, για λόγους που θα γίνουν προφανείς παρακάτω. Θα προσπεράσουμε την αμφίβολη προέλευση των Βλάχων καθώς, όχι μόνο δεν έχει καμμία σημασία το αν έχουν Ελληνική καταγωγή ή όχι. Είναι γνωστό πως στην χώρα μας, ως επί το πλείστον, η λεξη «Βλάχος» είναι συνώνυμη με την λέξη «χωριάτης». Και το εν λόγω διαφημιστικό spot διαδραματίζεται σε κάποιο Ελληνικό χωριό. Αλλά, βλέποντας το, αναρωτηθήκαμε: ΠΟΥ βρίσκεται ένα τέτοιο χωριό ή καλύτερα ΠΟΤΕ; Έχουμε επισκεφθεί διάφορα μέρη στην επαρχία και κάποιοι από εμάς κατάγονται από χωριά. Τέτοιο χωριό δεν έχουμε δει. Μπορεί να υπάρχουν ακόμα τέτοια μέρη, αλλά κυρίως σε (πολύ) απομακρυσμενές περιοχές. Ίσως αν ζούσαμε πρίν από 100 χρόνια να βρίσκαμε πολύ πιο εύκολα ένα τέτοιο μέρος. Γιατί το λέμε αυτό? Μα, πολυ απλά επειδή το χωριό της διαφήμισης, έχει ελάχιστη σχέση με την σημερινή επαρχία. Τα περισσότερα χωριά πλέον, θυμίζουν κωμόπολεις. Σίγουρα δεν έχουν μεγάλη σχέση με το ρουστίκ στερεότυπο που προσπαθεί να μας περάσει το σποτάκι. Και αυτό είναι και το μεγάλο πρόβλημα. Το στερεότυπο. Ας πάρουμε τον κύριο χαρακτήρα της διαφήμισης, τον Κίτσο. Σοβαρά τώρα; «Κίτσος»; ΠΟΣΟ πιο στερεότυπο από αυτό; Ούτε παππούς 100+ χρονών να ήταν. Και πάλι νομίζουμε πως αν τον φώναζαν «Κίτσο», θα έπαιρνε κόσμο στο κυνήγι. Με την μαγκούρα. Ο Κίτσος λοιπόν μιλάει με την κλασσική «βλάχικη» προφορά. Το ίδιο και η καλή του η Τασούλα. Δεν αντιλέγουμε, υπάρχει όντως αυτή η προφορά. Αλλά ΟΧΙ σε αυτόν τον βαθμό και σίγουρα όχι τοσο γελοιοποιημένη. Και όχι παντού στην επαρχία. Ξημεροβραδιάζεται λοιπόν ο έρμος ο φίλος μας στο χωράφι (ασχέτως που στην πραγματικότητα, οι περισσότεροι αγρότες πατάνε στα χωράφια τους, μόνο για να δουν αν έχουν κάνει καλή δουλειά οι Αλβανοί που έχουν προσλάβει για ψίχουλα) και θέλει το βράδυ να πάει την Τασούλα βόλτα με το «αγροτικό». Το οποίο είναι ένα -συμπαθέστατο κατά τα άλλα- γαιδουράκι. Φυσικά. Γιατί είναι απολύτως λογικό, εν έτει 2012, να μην έχεις αμάξι, αλλά να κυκλοφορείς με το γαιδούρι στο χωριό. Το ότι στα χωριά υπάρχουν περισσότερα Jeep, Mercedes και BMW από οτι στο Κολωνάκι, προφανώς δεν απασχολεί τον σεναριογράφο. Είπαμε, θέλουμε ρουστίκ κατάσταση. Αλλά να μην βάλουμε ένα gps στον γαιδαράκο? Επειδή το χωριό είναι ΤΟΣΟ μεγαλο, που κάποιος που γεννήθηκε και μεγάλωσε εκεί, μπορεί να χάσει τον δρόμο. Έστω και με το γαιδούρι. Αλλά ο Κίτσος δε μασάει από τέτοια. Δεν χάνεται, ούτε ξεφεύγει. Αφου χουφτώνει λιγάκι την Τασούλα του (η οποία γεμίζει νερό από την βρύση/στάνη. Τι; 21ος αιώνας; Νερό από την βρύση στο σπίτι; ΡΟΥΣΤΙΚ ΛΕΜΕ), της λέει πως δεν ξεφεύγει, επειδή έχει «απλικαίσιο». Τώρα, τι σχέση εχει το ένα με το άλλο… Αλλά δεν απασχολούν τον σεναριογράφο τέτοια ερωτήματα. Αυτού του είπαν τι θέλουν να διαφημίσουν απλά. Και επίσης θα πρέπει να θεωρήσουμε οτι ειναι απαραίτητο για τον κάθε αγρότη, να διαθέτει iPad και laptop. Αμέσως μετά και εντελώς τυχαία, ο Κίτσος αρχίζει και τραγουδά Σαλέα. Ναι, είναι και το τραγούδι της διαφήμισης. Επειδή ως γνωστόν, gps. applications, Internet και κινητά δεν θέλουν τον Γερμανό τους, αλλά τον Σαλέα τους. Στη συνέχεια, πετάμε και υπόνοια βουκολικού σεξ. Λογικό. Το σεξ πουλάει. Αυτό που ΔΕΝ έχει καμμία σχέση με την λογική, είναι να έχεις και το laptop μέσα στο κάρο την ώρα που κάνεις σεξ. Αλλά στην γλώσσα της διαφήμισης (η οποία την λογική την έχει χεσμένη) αυτό μεταφράζεται σε «Αν πάρεις laptop από εμάς, θα κάνεις σεξ. Μέσα σε κάρο. Με την Τασούλα». Ευχαριστώ, δεν θα πάρω κι ας μην με πει η γκόμενα «check machine» (αυτό μας ανακάτεψε το στομάχι περισσότερο ακόμα και από το «τράτζικ»). Προτιμώ απλά να βογκάει, ίσως και κάνα βρωμόλογο, καμμια σφαλιάρα, έτσι για να είναι πιο πιπεράτη η φάση και αφού κάνουμε σεξ, να χρησιμοποιήσουμε το λαπτοπ για να αράξουμε να δούμε καμμιά ταινία. Το θέμα είναι πως όχι μόνο αυτή η διαφήμιση, αλλά και πολλές άλλες, αρέσκονται να προμοτάρουν το στυλάκι του βλάχου, καταφερτζή, αφελή και ταυτόχρονα πονηρού Έλληνα. Μάλλον κάποιοι δεν έχουν πάρει χαμπάρι πως έχουν περάσει 185 χρόνια από τότε που έληξε η Τουρκοκρατία και που το Ελληνικό κράτος αρχισε να εκσυγχρονίζεται. Το ίδιο και οι Ελληνες (είμαστε αισιόδοξοι) και φυσικά η επαρχία. Επίσης τέτοιου είδους διαφημίσεις, μονάχα «χαριτωμένες» δεν είναι. Αντίθετα, θα λέγαμε πως είναι μάλλον προσβλητικές απέναντι στους επαρχιώτες και στους αγρότες. Δυστυχώς όμως, δεν έχουν όλοι την ίδια άποψη. Μια ματιά στα σχόλια από το Youtube θα σας πείσει. Και εκεί βρίσκεται το ουσιώδες πρόβλημα. Όχι τόσο το τι μας σερβίρουν, όσο το ότι μας αρέσει. Είναι (λυπάμαι που το λέω) οφθαλμοφανές πως πολύς κόσμος, επιλέγει να είναι «Κίτσος». Του αρέσει. Εκτιμάει το να τον αντιμετωπίζουν σαν έναν κουτοπόνηρο, οπισθοδρομικό τύπο, που στην αυγή του 21ου αιώνα και σε μιά χώρα που ανήκει στην Ευρωπαική Ένωση, παραμένει προσκολλημένος στο τσαρδί του, την γκλίτσα και την στάνη του. Και το κάρο του. Μην ξεχνιόμαστε. Τράτζικ, ιντήντ. Κανείς δεν είπε να μην ξεχνάμε τις παραδόσεις μας και την ιστορία μας. Άλλωστε αγροτικη (κυρίως) χώρα είμαστε. Αλλά κάποτε πρέπει να καταλάβουμε ότι ζούμε στο ΣΗΜΕΡΑ και να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε και να σχεδιάζουμε για το ΜΕΛΛΟΝ. Ευτυχώς που υπάρχουν και οι Έλληνες που δεν θέλουν να είναι ο «Κίτσος» και η «Τασούλα».”
Για αρχή ας
ξεκινήσουμε ξεκαθαρίζοντας πως σχολιάζουμε το concept και τους χαρακτήρες. Σεβόμαστε τόσο τους ηθοποιούς, που στην τελική, την δουλειά τους κάνουν (ειδικά ο Νίκος Ορφανός, ο οποίος είναι αποδεδειγμένα καλός και καταξιωμένος ηθοποιός), όσο κι τον κόπο που έκανε το συνεργείο για να φτιαχτεί η διαφήμιση. Εκτός από τον σεναριογράφο και το τμήμα Μarketing της Vodafone, για λόγους που θα γίνουν προφανείς παρακάτω. Θα προσπεράσουμε την αμφίβολη προέλευση των Βλάχων καθώς, όχι μόνο δεν έχει καμμία σημασία το αν έχουν Ελληνική καταγωγή ή όχι. Είναι γνωστό πως στην χώρα μας, ως επί το πλείστον, η λεξη «Βλάχος» είναι συνώνυμη με την λέξη «χωριάτης». Και το εν λόγω διαφημιστικό spot διαδραματίζεται σε κάποιο Ελληνικό χωριό. Αλλά, βλέποντας το, αναρωτηθήκαμε: ΠΟΥ βρίσκεται ένα τέτοιο χωριό ή καλύτερα ΠΟΤΕ; Έχουμε επισκεφθεί διάφορα μέρη στην επαρχία και κάποιοι από εμάς κατάγονται από χωριά. Τέτοιο χωριό δεν έχουμε δει. Μπορεί να υπάρχουν ακόμα τέτοια μέρη, αλλά κυρίως σε (πολύ) απομακρυσμενές περιοχές. Ίσως αν ζούσαμε πρίν από 100 χρόνια να βρίσκαμε πολύ πιο εύκολα ένα τέτοιο μέρος. Γιατί το λέμε αυτό? Μα, πολυ απλά επειδή το χωριό της διαφήμισης, έχει ελάχιστη σχέση με την σημερινή επαρχία. Τα περισσότερα χωριά πλέον, θυμίζουν κωμόπολεις. Σίγουρα δεν έχουν μεγάλη σχέση με το ρουστίκ στερεότυπο που προσπαθεί να μας περάσει το σποτάκι. Και αυτό είναι και το μεγάλο πρόβλημα. Το στερεότυπο. Ας πάρουμε τον κύριο χαρακτήρα της διαφήμισης, τον Κίτσο. Σοβαρά τώρα; «Κίτσος»; ΠΟΣΟ πιο στερεότυπο από αυτό; Ούτε παππούς 100+ χρονών να ήταν. Και πάλι νομίζουμε πως αν τον φώναζαν «Κίτσο», θα έπαιρνε κόσμο στο κυνήγι. Με την μαγκούρα. Ο Κίτσος λοιπόν μιλάει με την κλασσική «βλάχικη» προφορά. Το ίδιο και η καλή του η Τασούλα. Δεν αντιλέγουμε, υπάρχει όντως αυτή η προφορά. Αλλά ΟΧΙ σε αυτόν τον βαθμό και σίγουρα όχι τοσο γελοιοποιημένη. Και όχι παντού στην επαρχία. Ξημεροβραδιάζεται λοιπόν ο έρμος ο φίλος μας στο χωράφι (ασχέτως που στην πραγματικότητα, οι περισσότεροι αγρότες πατάνε στα χωράφια τους, μόνο για να δουν αν έχουν κάνει καλή δουλειά οι Αλβανοί που έχουν προσλάβει για ψίχουλα) και θέλει το βράδυ να πάει την Τασούλα βόλτα με το «αγροτικό». Το οποίο είναι ένα -συμπαθέστατο κατά τα άλλα- γαιδουράκι. Φυσικά. Γιατί είναι απολύτως λογικό, εν έτει 2012, να μην έχεις αμάξι, αλλά να κυκλοφορείς με το γαιδούρι στο χωριό. Το ότι στα χωριά υπάρχουν περισσότερα Jeep, Mercedes και BMW από οτι στο Κολωνάκι, προφανώς δεν απασχολεί τον σεναριογράφο. Είπαμε, θέλουμε ρουστίκ κατάσταση. Αλλά να μην βάλουμε ένα gps στον γαιδαράκο? Επειδή το χωριό είναι ΤΟΣΟ μεγαλο, που κάποιος που γεννήθηκε και μεγάλωσε εκεί, μπορεί να χάσει τον δρόμο. Έστω και με το γαιδούρι. Αλλά ο Κίτσος δε μασάει από τέτοια. Δεν χάνεται, ούτε ξεφεύγει. Αφου χουφτώνει λιγάκι την Τασούλα του (η οποία γεμίζει νερό από την βρύση/στάνη. Τι; 21ος αιώνας; Νερό από την βρύση στο σπίτι; ΡΟΥΣΤΙΚ ΛΕΜΕ), της λέει πως δεν ξεφεύγει, επειδή έχει «απλικαίσιο». Τώρα, τι σχέση εχει το ένα με το άλλο… Αλλά δεν απασχολούν τον σεναριογράφο τέτοια ερωτήματα. Αυτού του είπαν τι θέλουν να διαφημίσουν απλά. Και επίσης θα πρέπει να θεωρήσουμε οτι ειναι απαραίτητο για τον κάθε αγρότη, να διαθέτει iPad και laptop. Αμέσως μετά και εντελώς τυχαία, ο Κίτσος αρχίζει και τραγουδά Σαλέα. Ναι, είναι και το τραγούδι της διαφήμισης. Επειδή ως γνωστόν, gps. applications, Internet και κινητά δεν θέλουν τον Γερμανό τους, αλλά τον Σαλέα τους. Στη συνέχεια, πετάμε και υπόνοια βουκολικού σεξ. Λογικό. Το σεξ πουλάει. Αυτό που ΔΕΝ έχει καμμία σχέση με την λογική, είναι να έχεις και το laptop μέσα στο κάρο την ώρα που κάνεις σεξ. Αλλά στην γλώσσα της διαφήμισης (η οποία την λογική την έχει χεσμένη) αυτό μεταφράζεται σε «Αν πάρεις laptop από εμάς, θα κάνεις σεξ. Μέσα σε κάρο. Με την Τασούλα». Ευχαριστώ, δεν θα πάρω κι ας μην με πει η γκόμενα «check machine» (αυτό μας ανακάτεψε το στομάχι περισσότερο ακόμα και από το «τράτζικ»). Προτιμώ απλά να βογκάει, ίσως και κάνα βρωμόλογο, καμμια σφαλιάρα, έτσι για να είναι πιο πιπεράτη η φάση και αφού κάνουμε σεξ, να χρησιμοποιήσουμε το λαπτοπ για να αράξουμε να δούμε καμμιά ταινία. Το θέμα είναι πως όχι μόνο αυτή η διαφήμιση, αλλά και πολλές άλλες, αρέσκονται να προμοτάρουν το στυλάκι του βλάχου, καταφερτζή, αφελή και ταυτόχρονα πονηρού Έλληνα. Μάλλον κάποιοι δεν έχουν πάρει χαμπάρι πως έχουν περάσει 185 χρόνια από τότε που έληξε η Τουρκοκρατία και που το Ελληνικό κράτος αρχισε να εκσυγχρονίζεται. Το ίδιο και οι Ελληνες (είμαστε αισιόδοξοι) και φυσικά η επαρχία. Επίσης τέτοιου είδους διαφημίσεις, μονάχα «χαριτωμένες» δεν είναι. Αντίθετα, θα λέγαμε πως είναι μάλλον προσβλητικές απέναντι στους επαρχιώτες και στους αγρότες. Δυστυχώς όμως, δεν έχουν όλοι την ίδια άποψη. Μια ματιά στα σχόλια από το Youtube θα σας πείσει. Και εκεί βρίσκεται το ουσιώδες πρόβλημα. Όχι τόσο το τι μας σερβίρουν, όσο το ότι μας αρέσει. Είναι (λυπάμαι που το λέω) οφθαλμοφανές πως πολύς κόσμος, επιλέγει να είναι «Κίτσος». Του αρέσει. Εκτιμάει το να τον αντιμετωπίζουν σαν έναν κουτοπόνηρο, οπισθοδρομικό τύπο, που στην αυγή του 21ου αιώνα και σε μιά χώρα που ανήκει στην Ευρωπαική Ένωση, παραμένει προσκολλημένος στο τσαρδί του, την γκλίτσα και την στάνη του. Και το κάρο του. Μην ξεχνιόμαστε. Τράτζικ, ιντήντ. Κανείς δεν είπε να μην ξεχνάμε τις παραδόσεις μας και την ιστορία μας. Άλλωστε αγροτικη (κυρίως) χώρα είμαστε. Αλλά κάποτε πρέπει να καταλάβουμε ότι ζούμε στο ΣΗΜΕΡΑ και να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε και να σχεδιάζουμε για το ΜΕΛΛΟΝ. Ευτυχώς που υπάρχουν και οι Έλληνες που δεν θέλουν να είναι ο «Κίτσος» και η «Τασούλα».”
http://nea-arxh-news.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου