Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 15, 2014

Αμαρτίες διανοίας και αμαρτίες σαρκός


Η αφορμή ήταν και πάλι ένα σχόλιο

"Ο αληθινός χριστιανός δεν πέφτει σ αυτά (σ.σ. σαρκικά αμαρτήματα) η ζωή του ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΑΡΗ.
Μπορεί όμως να πέσει σε αμαρτίες της ΔΙΑΝΟΙΑΣ, δηλ. οίηση,υπερηφάνεια, αλαζονεία, κενοδοξία,σκληροκαρδία,αφροσύνη, αμέλεια,αδιαλλαξία,έλλειψη υπομονής, ταραχή, ΚΑΤΑΚΡΙΣΗ.
(συνεχίζεται) Μαρία"

κχ

Θα περιμένουμε και τη συνέχεια, ωστόσο, μέχρι τότε ...
Μέχρι τότε, θα πρέπει να προσπαθήσουμε. Να προσπαθήσουμε, ώστε να καταλάβουμε τη διαφορά, και αυτή τη διάκριση, ανάμεσα στα αμαρτήματα της σαρκός και στα αμαρτήματα της διανοίας.
Αλήθεια, είναι πουθενά γραμμένο στα θρησκευτικά μας βιβλία ; Αν, ναι, παρακαλώ να έχουμε την παραπομπή. Ποιος πατέρας της Εκκλησίας κάνει αυτή τη διάκριση ή πόθεν τεκμηριώνεται η διαφορά μεταξύ των κατ΄ ενέργεια, δηλαδή εν τη πράξει, και των εν δυνάμει, δηλαδή εν διανοία - άρα κατά θεωρία - αμαρτημάτων. Δεν είναι αυθαιρεσία ούτε υπερβολή, αν ισχυριστούμε ότι ένας εγκληματίας, έχει σκοτώσει πρώτα τον εαυτό του και ύστερα σκοτώνει άλλους.

Κατά τη γνώμη μου, η αμαρτία συλλαμβάνεται πρώτα στη διάνοια, κατά το θεωρητικό-επιθυμητικό της ψυχής, και κατόπιν την γεννά το σώμα. Γίνεται δηλαδή το σώμα ενεργούμενο ενός εκτός Θεού θεωρήματος - επιθυμία της ψυχής. Αμαρτωλό (εκτός Θεού) το θεώρημα, αμαρτωλό και το ενεργούμενο. Άλλωστε, δηλώνεται σαφέστατα με την προσβολή την οποία δέχθηκε η Πρωτόπλαστη Εύα. Το "έσεσθε ως θεοί" φανερώνει ότι ο πονηρός και μισόκαλλος αρχαίος Όφις, προσέβαλε το θεωρητικό-επιθυμητικό της ψυχής, έτσι ώστε, το "έσεσθε ως θεοί" να γίνει πράξη κατόπιν δικής του συμβουλής, προτροπής, παραίνεσης, κλπ.

Συμβατό με τα ανωτέρω είναι, κατά τη γνώμη μου, και το · «Ἕκαστος, δέ, πειράζεται ὑπό τῆς ἰδίας ἐπιθυμίας ἐξελκόμενος καί δελεαζόμενος. Εἶτα ἡ ἐπιθυμία συλλαβοῦσα τίκτει ἁμαρτίαν, ἡ δέ ἁμαρτία ἀποτελεσθεῖσα ἀποκύει θάνατον». (Ἰκ. α΄ 14-15). Και, κατά τη γνώμη μου πάλι, τα της διανοίας αμαρτήματα, καθότι δυσδιάγνωστα και δυσδιάκριτα, είνα χειρότερα από τα οφθαλμοφανή και πασίδηλα.

Υστερόγραφο
Αυτός, αν θέλετε, ήταν ο λόγος, που με ώθησε να αφήσω το "ταμιείον" μου και να δέχομαι σήμερα σωρεία ύβρεων, εκτός όσων αφορούν στις μεταμοσχεύσεις. Τους ευχαριστώ και ο Κύριος να τους φωτίζει.

2 σχόλια:

  1. Σας ευχαριστώ για την αναδημοσίευση

    κχ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εμεις σε ευχαριστουμε που μας επιτρεπεις να αναρτουμε

      Ο Θεος μαζι μας τις πρεσβειες της Παναγιας μας και ολων των Αγιων να εχουμε

      Διαγραφή